FUNICULAR DE MONTJUIT
El funicular de la Exposición de 1929
Restos del antiguo funicular inaugurado a finales de 1928 en Barcelona
Fotos:Xavi Casino
Otro de los tramos que aún se mantiene en pie del antiguo funicular Xavi Casinos
L'Exposició tingué un èxit relatiu, ja que durant la seva celebració es produí el cèlebre crack de la borsa de Nova York, el 29 d'octubre de 1929, fet que va reduir el nombre de participants al certamen. El saldo final fou d'un dèficit d'uns 180 milions de pessetes de l'època (uns 300 milions d'euros actuals).
FUNICULAR TIBIDABO
1964 - Funicular del Tibidabo, unitat num. 1, dos cotxes, fabricat al 1958
El funicular de Montjuic
en la ciudad de Barcelona conecta la ciudad con la montaña de Montjuic y
con las instalaciones deportivas situadas allí. Fue inaugurado el 24 de
octubre de 1928, con motivo de la Exposición Universal de Barcelona,
y disponía de un segundo tramo entre el final del primero y el
Castillo. Con la construcción del teléférico entró en decadencia y
finalmente se suprimió. Para el año 1992, fue objeto de una renovación,
pero solo del tramo inferior, con ocasión de los Juegos Olímpicos que se
celebraron en Barcelona ese año. Durante el 2005, de nuevo se hicieron
trabajos de renovación en la instalación.
El
recorrido del funicular consta de dos paradas. La más próxima al centro
de la ciudad, Paral·lel,
está situada a 4 m sobre el nivel del mar, en la Avenida del Paralelo,
que da nombre a la estación, y la comparte con la red del metro.
Fue famosa la pasarela mecánica en el pasillo de transbordo
Metro-Funicular. Después de una avería nunca fue reparada y finalmente
se suprimió. En dicha estación, el funicular tiene correspondencia con
las líneas 2 y 3 de la red de metro. La estación situada en la montaña,
Estación Parque de Montjuic, está en la Avenida del Estadio, a una
altura de 80 m sobre el nivel del mar, y a una corta distancia del
Teleférico de Montjuic. La mayor parte del recorrido es cubierto salvo
los últimos metros antes de llegar a la Estación de Parque de Montjuic.
El segundo tramo unía esta última estación con la estación de Castell.
La
línea del funicular de Montjuic está operada por Transportes
Metropolitanos de Barcelona y está incluida en la integración tarifaria
de los transportes de la ciudad.
El funicular de la Exposición de 1929
Restos del antiguo funicular inaugurado a finales de 1928 en Barcelona
Fotos:Xavi Casino
Otro de los tramos que aún se mantiene en pie del antiguo funicular Xavi Casinos
Unas
curiosas ruinas sorprenden al paseante que accede al Palau
Nacional de Montjuïc desde la calle Guàrdia Urbana. Sobre un camino
peatonal descansan los restos de una estructura semejante a un puente. Y
si uno sigue su rastro, descubre entre la vegetación lo que queda de
una pronunciada rampa. Se trata del vestigio de lo que fue el funicular
de la Exposición de 1929, que tuvo una vida más que efímera pero cuyo
hormigón resiste allí el paso de las décadas.
El
funicular fue inaugurado a finales de 1928 y fue desmantelado al final
del evento. Cubría un trayecto de tan solo un centenar de metros. Partía
muy cerca de la actual confluencia de la calle Guàrdia Urbana
y el paseo de Santa Madrona, al pie de las escalinatas flanqueadas por
fuentes y saltos de agua por las que se accede al paseo de Jean
Forestier.
Allí aún se intuye la embocadura del desparecido
funicular, pero es necesario mirar hacia arriba para descubrir entre los
árboles una vieja rampa. Por ella transitaron hace 86 años quienes
querían llegar de un modo cómodo y rápido al Palau Nacional.
También son visibles los restos de unas escalinatas por las que se
accedía a los vagones. Unos 30 metros más arriba permanece erguido sobre
un camino el puente en forma de arco que salvaba el desnivel hasta lo
que hoy es un pequeño mirador en el que durante la Exposición estuvo la
terminal del funicular. En algunas fotografías de la época puede verse
que era una estructura circular coronada con una cúpula.
Tras su desmantelamiento, el funicular fue trasladado a Núria.
Hasta mediados de los 80 permaneció en servicio, como medio de acceso
al antiguo Hotel Puigmal, aunque muy deteriorado e infrautilizado.
Finalmente, la Generalitat lo desmanteló.
Funicular per
pujar al Palau Nacional.
Les obres es
van endarrerir diversos anys, essent finalitzades el 1923; malauradament, la instauració aquell any de la dictadura de Primo de Rivera postergà la celebració de l'esdeveniment, qui va decidir
postergar-la fins el 1929, per a que coincidís amb l'Exposició Iberoamericana de Sevilla. El règim dictatorial espanyolitzà el
certamen: canvià el nom del Poble Espanyol,
que originalment havia de ser Iberona;
donà nom a la Plaça d'Espanya;
enderrocà el 1928 les Quatre Columnes de Puig i Cadafalch, i creà una
comissió per construir el "monumento
a la raza hispana", aprofitant la iniciativa del president argentí Hipólito
Yrigoyen, que el 1917 havia fixat el 12 d'octubre com a "día de la raza". Tanmateix, el pas del temps deixà
obsolet l'objectiu de dedicar l'Exposició a les Indústries Elèctriques,
decidint-se el 1925 que es denominaria Exposició Internacional de Barcelona. El canvi d'objectiu féu
que es reorganitzés l'Exposició dedicant-la a tres vessants: la indústria, els esports i l'art. En aquest nou període Puig i
Cadafalch va ser relegat per les seves idees catalanistes i la seva vinculació amb la Mancomunitat, i l'organització recaigué en mans
del marquès
de Foronda, essent
nomenat Pere
Domènech i Roura
director de les obres Cal fer el breu incís que la
dictadura del moment pretenia eliminar qualsevol signe d'identitat catalana a
ulls del món per a convergir amb un projecte nacionalista espanyolitzador (el
qual, sota diferent signe polític, ha sobreviscut fins al segle XXI) i també
cal subratllar que, gràcies a l'iniciativa popular, l'any 2010 les Quatre
Columnes d'en Josep Puig i Cadafalch es tornaren a aixecar de nou al mateix
indret on foren emplaçades en un inici com a símbol de la perseverança, la
convicció i la fermesa de la llengua, la cultura i la identitat nacional
catalana.
El
desenvolupament posterior del certamen evidencià una gran varietat estilística
als edificis construïts per diversos arquitectes, alguns fidels al noucentisme
imperant a l'època, però altres recurrents a tendències historicistes
i eclèctiques que pervivien des de finals del segle XIX, amb especial
influència de l'art barroc espanyol. Malgrat aquesta diversitat,
un segell comú a totes les construccions –almenys les oficials–, fou un sentit
monumental i grandiloqüent de concebre l'arquitectura. En canvi, als pavellons
privats i de la Secció Internacional es troben solucions més avançades,
paraŀleles als corrents d'avantguarda de l'època, principalment l'art déco i el racionalisme, les que a més
subjau la intenció de conjugar funcionalisme i estètica.
La
inauguració es produí el 19 de maig de 1929, efectuada pel rei Alfons XIII, amb l'assistència del president del
govern, Miguel Primo de Rivera, així com múltiples personalitats del món de la
política, l'economia i la cultura catalanes, encapçalats per l'alcalde Darius
Rumeu i Freixa, baró de Viver. Tanmateix, van assistir unes 200.000 persones entre el públic en
general.
L'Exposició tingué un èxit relatiu, ja que durant la seva celebració es produí el cèlebre crack de la borsa de Nova York, el 29 d'octubre de 1929, fet que va reduir el nombre de participants al certamen. El saldo final fou d'un dèficit d'uns 180 milions de pessetes de l'època (uns 300 milions d'euros actuals).
FUNICULAR TIBIDABO
El funicular del Tibidabo es un funicular que une la Plaza del Doctor Andreu con el Tibidabo.
Su recorrido tiene una longitud de 1.152 m y la estación inferior está conectada con el Tranvía Azul.
Se trata del primer transporte de estas características que funcionó en España.
Se construyó en poco más de un año y fue inaugurado a las 15:00 del 29
de octubre de 1901, con un coste total de 697.000 pesetas.
1964 - Funicular del Tibidabo, unitat num. 1, dos cotxes, fabricat al 1958
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