TAXI SEAT 1400 (1955-1960's)
El model de taxi més característic de la segona meitat de la dècada dels 1950's a Barcelona fou sens dubte el Seat 1400.
Aquest
model ja havia estat presentat per la firma italiana Fiat al Saló de
l'Automòbil de Ginebra de 1950. El seu disseny exterior s'inspirava en
les carrosseries autoportants nordamericanes i destacava pel seu espaiós
interior. El motor era de quatre cilindres en línia amb una potència de
44 CV i 1.395 cc, que li permetien assolir velocitats de 120 km/h. El
canvi era de quatre velocitats més la marxa enrera i la primera no
sincronitzada.
Les primeres
unitats del 1400 van sortir de la factoria de la Zona Franca el 1953.
Aquest automòbil, que fou el primer que la marca espanyola Seat va
fabricar sota la llicència italiana Fiat, va evolucionar durant els
1950's cap als models 1400-A (1954) i 1400-B (1956) que incorporaven
bàsicament més cromats a la carrosseria. L'últim model fou el 1400-C que
ja no tenia res a veure amb l'original, la carrosseria era totalment
nova, de formes rectilínies i va ser l'embrió del que després seria el
Seat 1500, el model de taxi que va envair els carrers de la ciutat a
partir de la dècada dels 1960's.
Les
primeres cinquanta unitats de taxis Seat 1400 van començar a circular
per Barcelona a la tardor de 1955. Certament a mitjans dels anys 1950's
la flota de taxis de la ciutat estava molt envellida, el taxistes es
queixaven de les multiples reparacions que tenien que sufragar en els
seus vehicles, el consum de benzina dels vells models era molt alt i
calia procedir amb urgència a una substitució a fons. L'inici de la
producció espanyola d'automòbils a la factoria Seat ho va afavorir. A
partir de finals de 1955 se sortejaven mensualment al Parc Mòbil
Municipal de Montjuïc noves unitats del model Seat 1400 entre els
taxistes que volien substituir l'antic vehicle per tal d'anar renovant
el parc de taxis.
La
incorporació d'aquest model al parc de taxis va generar alguna
polèmica. Malgrat l'espaiós interior, la seva capacitat va quedar
inicialment limitada a tres places de passatgers, a diferència de
les cinc dels taxis més antics. Això dificultava el seu ús per les
families nombroses. D'altra banda, un canvi en l'ordenança municipal va
obligar als nous taxis de tres places a substituir el pilot verd
exterior de lliure, per una altre de vermell, per tal d'assegurar que de
nit el client podia distingir des de lluny la capacitat del vehicle.
Alguns
taxis Seat 1400-A van ser allargats per Carrosseries Costa de Terrassa
per permetre una cabuda superior als tres passatgers. Però amb el temps
aquesta limitació a tres places es va superar, i seguint l'exemple de
l'ajuntament de Madrid, aviat s'autoritzà a un quart passatger ocupar el
seient davanter al costat del taxista.
1962.-
Un taxi Seat 1400 amb el xassís i la carrosseria allargats per permetre
les cinc places, travessa la Gran Via a la cantonada amb Passeig de
Gràcia.
Los primeros semáforos de Barcelona se instalaron en 1931 y se controlaban manualmente. Toda una modernidad para la época.
No hay comentarios:
Publicar un comentario